Vítáme Vás na našich stránkách!

instrument

Violisté FB Vám přejí:

vegan_vanoce

30. června 2016 jsme se společně s kolegy violisty z ostatních brněnských souborů rozloučili se sezonou (která pro FB ještě nekončí, ale brzy bude). Posezení, proběhlo stejně jako minulý rok v restauraci na Vyhlídce na pomezí Lesné a Husovic.

violaopenair2016

19. června 2016 naši skupinu na společném koncertě posílily mladé talenty z konzervatoře v Brně a absolvent ZUŠ v Jihlavě. (foto z přípravné hodiny)

MD2016

15. listopadu 2015  jsme se vrátili z úspěšného Japonského turné (přežili všichni hudebníci i posluchači) a díky tandemu fotografů Veverica/Wallinger máme pěknou vzpomínku.

Viola Japan 2015  menší

3 komentáře u „Vítáme Vás na našich stránkách!

  1. Avishai Cohen: Můj dědeček byl Čech
    V pondělí 30. listopadu vystoupí izraelský kontrabasista a zpěvák Avishai Cohen v brněnském Bobycentru. Večer nazvaný An Evening With Avishai Cohen představí jeho tvorbu v doprovodu Filharmonie Brno. O dva dny později vystoupí Cohen s brněnskými filharmoniky ve Vídni.

    Na koncertě v Brně nebudete hrát se svým triem, ale se symfonickým orchestrem. Jak vznikl tento projekt, na kterém se dále na pódiu setkáte například s filharmonií Monaka nebo Paříže?
    Dumal jsem o něčem takovém už mnoho let. Část mé práce má orchestrální a klasický charakter, navíc i některé písně, které zpívám, se hodí doprovodit orchestrem.
    Proto už to byl dlouho můj sen. Musel jsem se ale dostat do bodu, kdy to začalo všechno dávat smysl. A teď se to stalo.
    Není to ale vaše první spolupráce s orchestrem.
    Ne, něco jsem s ním už dělal, ale nikdy vlastní hudbu. Je to už pár let a byla to muzika jiných umělců. Tohle je poprvé, co orchestr hraje mé skladby. Je to pro mě zasvěcení.
    Spolupracujete s americkým dirigentem Robertem Sadinem, jenž se podílel na nových aranžích skladeb. Jak ta spolupráce funguje?
    Je skvělý producent a aranžér. Znal jsem část jeho práce. Třeba to, co dělal s Waynem Shorterem nebo Herbie Hancockem. Je ten správný člověk pro práci s přesahem z hudebního světa jazzu do klasické hudby a na všechno, co se nachází mezi tím. Umí to udělat tak, aby to fungovalo. Tento projekt jsme připravovali dlouho a nyní konečně hrajeme.
    Jakým způsobem jste společně postupovali?
    Poslal jsem mu konkrétní skladby. Má hudba je specifická v tom, že ji mám pečlivě zapsanou. To Sadinovi ulehčilo práci, protože měl jasnější představu a mohl začít pracovat s notami.
    Ty pak rozšířil o orchestraci pro velký soubor. Pro symfonický orchestr. To je něco, s čím nemám zkušenost. Proto jsem chtěl někoho, jako je Sadin.
    Takže i ve výsledku pořád hlavně vaše hudba.
    Ano, ale práce někoho, jako je Sadin, je velmi vlivná a důležitá.
    Podle programu budete hrát tradiční skladby, i vlastní. Můžete přiblížit repertoár večera?
    Část budou mé skladby, skladby klasického hnutí, instrumentální kousky. Část budou tradiční hebrejské a izraelské písně. Část pak písně v jazyce ladino, které jsou sefardským dědictvím. Ty jsou stovky let staré, jestli ne tisíce. Budou ovšem oděny v úžasném provedení, které režíruji já a aranžoval Sadin.
    Jednu píseň v hebrejštině jsem si napsal sám. Zhruba polovinu koncertu budu zpívat a polovina je instrumentální.
    Hodláte s orchestrem vystupovat i v budoucnu?
    Ano, tohle je začátek. Začali jsme na tom pracovat s několika málo orchestry, ale časem se to vyvine v nákladnější záležitost. V dalších dvou letech budu v tomto směru pokračovat. Tohle je pouze začátek. Pořád ale hraji i se svým triem a menšími soubory.
    V České republice jste hrál mnohokrát. Vystupoval jste v Praze, Brně nebo třeba i v Ostravě. Vytvořil jste si k naší zemi nějaký vztah?
    Jistě, každou zemi, v níž hraju, nějak vnímám. V České republice se hraje dobře. Lidé jsou obecně pro hudbu nadšení. Myslím, že mají rádi i tu mou hudbu, protože jich chodí čím dál víc. Navíc můj dědeček z tátovy strany byl Čech, takže jsem ze čtvrtiny Čech.
    V hudbě se pohybujete od jazzu přes world music ke klasice. Je některý z těch stylů nejbližší vašemu srdci?
    Víceméně to rozlišuji na dobrou a špatnou hudbu. Pokud je něco dobré, na žánru mi příliš nezáleží. Ale zároveň bych rád zmínil, že velký vliv na mne a mé muzikanství měla klasická hudba. Ovšem nejen ta.

  2. TISKOVÁ ZPRÁVA Brno 4. 5. 2016

    Město hledá projektanta Sálu pro Brno. Zveřejnilo kvalifikační podmínky veřejné soutěže na dodavatele projektové dokumentace

    Brněnští radní schválili Odůvodnění veřejné zakázky na dodavatele projektové dokumentace pro stavbu nového koncertního sálu. To umožnilo Brněnským komunikacím dnes vyhlásit veřejnou zakázku a to kvalifikační kolo na projektanta stavby. Ten navrhne dispoziční řešení vnitřku budovy, například šatny, kanceláře, zkušebny a také společné prostory. A především samotný koncertní sál, jeho tvar, velikost, rozmístění sedadel, odhlučnění, materiály obkladů a podobně. „O novém koncertním sále se hovoří už desítky let. A já jsem rád, že konečně tento jedinečný projekt získává reálnou podobu. Kromě prací, které nyní probíhají, je výběr projektanta dalším důležitým krokem k uskutečnění snů mnoha Brňáků,“ uvedl brněnský primátor Petr Vokřál.
    Dodavatelem dokumentace by se měl stát tým odborníků a autorizovaných osob dle českých autorizačních pravidel. Nebudou ho tvořit jen projektanti a architekti, ale především odborníci na akustiku. S největší pravděpodobností se bude jednat i o mezinárodní týmy. „Poslední sál pro víc než tisíc osob se v České republice postavil naposledy před sto lety, byla to Smetanova síň Obecního domu. I proto jsme kvalifikační pravidla nastavili přísně. S takto velkým projektem totiž nemá příliš mnoho osob zkušenosti. Chceme se tedy stoprocentně spolehnout na to, že sál navrhnou prověření profesionálové, za které mluví jejich práce. Je podle nás klíčové, aby měli zkušenosti s podobnými stavbami. A také abychom se mohli do sálů, které projektovali, podívat a zjistit, zda fungují dobře,“ zdůvodnil nastavení podmínek náměstek brněnského primátora Matěj Hollan. „Chceme, aby sál dosáhl mezinárodní kvality a stal se chloubou celé republiky, nejen Brna a jižní Moravy. Je to projekt, který výrazně přerůstá hranice regionu,“ zdůraznil.
    Zrealizované projekty koncertních sálů nejsou jedinou podmínkou přihlášky do kvalifikačního předkola. Účastníci musejí také prokázat zkušenosti se stavbou velkých objektů a stavbami v památkových zónách. Kvalifikační podmínky pamatují například i na to, aby klíčovou součástí týmu nebyla fiktivní osoba. „Máme nastaveno, že by tato osoba měla být v pravidelném kontaktu s investorem a také mít neustálý přehled o vývoji projektu,“ podotkl Hollan.
    Na podání přihlášek mají zájemci čas do 27. června 2016. „Jsme napjatí, kolik jich nakonec bude, jelikož podmínky jsou z pochopitelných důvodů přísné. Nicméně mohu prozradit, že už nyní máme signály, že se o projekt zajímají i odborníci z několika zemí, nejen evropských,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. O tom, kdo postoupí dále, rozhodne odborná komise. „O jejím složení zatím jednáme. Chceme, aby v ní byli nejen odborníci na architekturu a urbanismus, ale také na hudbu, turistický ruch a podobně. Rádi bychom přizvali i nového městského architekta Michala Sedláčka,“ doplnila Kučerová.
    Po kvalifikačním kole bude následovat soutěžní kolo, ve kterém rozhodne cena projektu. Následné projekční práce, které vycházejí z územního rozhodnutí z roku 2013, pak potrvají přibližně rok.
    Mezi tím se připravuje finalizace memoranda, které rozdělí financování stavby mezi město, kraj a stát. Jakmile se na spolupráci dohodne brněnský magistrát s jihomoravským krajem, může materiál putovat na vládní úroveň – tedy na ministerstvo kultury a financí. Cílem je, aby se potřebná částka od státu dostala do návrhu rozpočtu na rok 2017. „Pokud se to podaří, budeme moci na dokončenou stavbu podzemních garáží plynule navázat nadzemní částí – tedy stavbou koncertního sálu,“ vysvětlil Hollan.
    Dělníci v těchto dnech končí se stavbou pažení a pilotáží záporové stěny, která má zabránit sesuvu půdy. Na místě začnou v nejbližších dnech hloubit stavební jámu pro třípatrové podzemní garáže pro 191 aut.

    O Sálu pro Brno
    Pod pracovním názvem názvem Janáčkovo kulturní centrum se skrývá projekt na stavbu nového koncertního sálu pro Brno. Stane se domovem pro brněnskou filharmonii, jejíž více než stočlenné těleso evropské úrovně hraje i zkouší v nevyhovujících podmínkách. Na podium Besedního domu, kde filharmonie sídlí, se orchestr v plném obsazení nevejde. A v Janáčkově divadle, kde často koncertuje, nemá vyhovující akustické podmínky. Posluchači tak vlastně nevědí, jak Filharmonie Brno zní. „Díky novému sálu konečně ocení kvalitu orchestru a věřím, že Brno také přiláká špičkové zahraniční umělce, které nyní nemáme kam zvát,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.
    Nový sál vyroste na rohu Besední a Veselé ulice. Nabídne kapacitu 1250 míst a akustické parametry nejvyšší světové úrovně. Celkové náklady mají dosáhnout 1,276 miliardy korun. Snahou města je zahájit stavbu na konci roku 2017, tak, aby plynule navázala na první etapu, tedy stavbu podzemních garáží.

  3. Na Pražské jaro po čtvrtstoletí vrací Dennis Russell Davies
    Americký dirigent a klavírista Dennis Russell Davies se po 25 letech vrací na festival Pražské Jaro, kde 24. května povede Filharmonii Brno. V roce 1992 se současný šéfdirigent Brucknerova orchestru z Lince a operní ředitel Zemského divadla z Lince na festivalu představil jako dirigent České filharmonie.
    „Asi jsem byl tehdy moc dobrý, když mě zase pozvali. I když tenkrát jsem kvůli časovému presu přiletěl soukromým letadlem a dnes jsem přijel z Brna přecpaným vlakem,“ žertoval Davies na dnešním setkání s novináři.
    Program koncertu ve Foru Karlín 24. května nabídne Faustovské kantáty Buďte rozvážní a bděte Alfreda Schnittkeho a monumentální dílo Gustava Holsta Planety, které odborníci označují za předobraz soundtracků vědecko-fantastických filmů. „Obě jsou to skvělá díla, a pokud na Pražském jaru ještě nezazněla, tak je nejvyšší čas. Schnittke je pro mě jeden z nejvýznamnějších skladatelů 20. století, je hluboký i zábavný. Hraji ho i diriguji velmi rád,“ uvedl klavírista a dirigent Davies.

    Filharmonie Brno se na festivalu představí po devíti letech. Patří k nejčastějším mimopražským orchestrům vystupujícím na Pražském jaru. „Je to pro nás čest, že můžeme v pražské premiéře a s dirigentem Daviesem provést Schnittkeho kantátu. Před dvěma lety byla nejsilnějším zážitkem naší tehdejší sezony. Od té doby se Schnittke pravidelně objevuje v repertoáru nejen našeho orchestru,“ sdělila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.
    Spolupráci s brněnským orchestrem si Davies pochvaluje. „Práce s nimi je velmi působivá, jedná se o skvělé těleso,“ prohlásil.
    V uměleckém životě Daviese zabírá výjimečné místo soudobá hudba. Ostatně s mnohými skladateli jakými jsou například Luciano Berio nebo John Cage jej pojilo a pojí osobní přátelství. Dvě opery Philla Glasse dokonce uvedl ve světové premiéře. „Současná hudba je v těžké situaci. Díla soudobých skladatelů často vyžadují velký orchestr, a to je nákladná záležitost. Bez podpory státu nebo nějaké instituce to nejde. Proto si mnohé americké orchestry nemohou dovolit uvádět současná díla,“ podotkl.
    Americký dirigent a klavírista Davies je absolventem slavné Juilliard School v New Yorku. Během své kariéry dirigoval řadu předních amerických i evropských těles a spolupracoval s Metropolitní operou v New Yorku či Vídeňskou státní operou. Na Pražském jaru se poprvé představil v roce 1984, kdy dirigoval Symfonický orchestr BBC Londýn.

Napsat komentář